Posted by iedah

Ayah bonda yang tersayang..
Jasa kalian teramat besar..
ketabahan kalian mendidikku..
kesabaran kalian membesarkanku..
tidak dapat kubalas dengan harga kehidupan ini..
hanya kejayaan yang mampu kuhadiah buat kalian..
terima kasih mak abah..
Ya Allah..
rahmatilah mereka
kasihilah mereka
sebagaimana mereka mengasihiku..
ampunilah segala dosa2 mereka..

BERSAMAMU '09

Posted by iedah

Hari ni seharian berada drumah amal kat subang bestari..maghrib tadi baru sampai kolej. penat rasanya. tapi dapat banyak pengalaman hari ni. ni first time turun buat program kat anak-anak yatim. alhamdulillah..syukur rasanya kerana dapat memberi sumbangan kepada adik-adik di situ. kesian mereka..itulah ujian Allah atas mereka.membesar tanpa ibu dan ayah..membesar bersama rakan-rakan yang senasib.syukur alhamdulillah aku masih diberi rahmat oleh Allah untuk merasai nikmat kasih sayang oleh kedua ibu bapa ku..terima kasih mak dan abah kerana bersabar menjagaku dan mendidikku selama ini..jasa kalian tidak dapat kubalas seumur hidupku
..

Posted by iedah

Ahli Kelab Fasilitator PMIUM..sempat lagi aku prgi jamuan nie.tp sempat bgambar je lah..balik dari family day dah pukul2. elok2 sampai semua tengah bergambar..so, join jg lah:)..makanan tapau jer..tp banyak sangat. alhamdulillah rezeki hari tu..

Diriku..

Posted by iedah


Kesibukan melanda diriku sejak akhir2 ini. nak jenguk blog pun xmenyempat.huhu..Moga Allah beri kekuatan dalam menjalankan segala tugasan yang diamanahkan..

Program family day Sarjana Muda Pendidikan Islam ahad lalu bertempat di Tasik perdana. tempat yang sangat menarik. rasa macam nak pi lagi:) penatnya xterkira...tp xpe..yang penting hepi:)

5 sahabat..

Posted by iedah


Cantikkan pemandangan tu. tu baru ckit. banyak lagi tempt menarik yang tak sempat nak pi.huhu..

pengalaman..

Posted by iedah

Today I get so many things. petang tadi masuk program memperkasakan aqidah tu. best sangat2. banyak input yang dapat. belajar mengenai isi kitab Bible oleh ustaz Abdullah Din. first time dapat pegang dan belek isi bible tu sendiri. ustaz nicholas cakap sikit jer. tapi 1o soalan yang dia bagi memang betul2 bermakna. antaranya..
1)nyatakan 2 keadaan bila dibenarkan memaksa orang bukan Islam memeluk Islam.
2)jawab kenyataan orang bukan Islam yang mengatakan bahawa" semua agama itu sama, xpayah masuk Islam"
.
3)nyatakan apa kata al-Quran mengenai Bible..
4)al-Quran ditiru dari Bible, kerana banyak cerita yang sama..
5)wanita dalam Islam ditindas, sof solat di belakang, sedangkan lelaki di depan.
6)Islam susahkan kehidupan, kenapa perlu solat 5kali sehari.
7)kenapa tak boleh makan khinzir?
8)Jesus itu Tuhan, sebab anak kuda ialah kuda, anak kucing adalah kucing, so anak Tuhan adalah Tuhan.
9)ada satu naskhah al-Quran yang ditulis pada zaman saidina uthman bin Affan masih wujud hari ini, di mana?
10)apa itu holy water?

itulah antara soalan yang ustaz nicholas ajukan kepada kami seramai 80 orang ini.

Rama-Rama dan Wanita

Posted by iedah


Lihatlah rama-rama, ia cantik. Apabila pandangan kita dihiasi rama-rama, kita menjadi suka dan ceria. Hampir semua orang akan tersenyum melihat rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Seindah mana pun bunga tanpa rama-rama mahu hinggap di situ, tentu ada sesuatu yang tidak kena. Cubalah tangkap dan pegang rama-rama itu dengan sayapnya. Lihat apa yang melekat di jari anda,warna dan corak rama-rama itu telah berpindah ke jari-jari anda. Kemudian lepaskan kembali, ia terbang tapi lebih terbuai oleh angin. Siapa pun yang akan menangkapnya kembali tidak tertarik padanya lagi. Harganya telah tiada untuk dikagumi, disimpan mahukan diawetkan.

Rama-rama ibarat wanita. Ia indah untuk dipegang tetapi nilainya cepat turun setiap kali ada tangan- tangan yang tidak wajar hinggap pada tubuhnya. Memang fizikalnya tiada apa-apa yang kurang, tapi harga diri dan maruah telah mula tercemar. Begitulah wanita. Ia bagaikan rama-rama yang terbang membawa corak-corak indah, apabila corak-corak itu telah pudar ia tidak dipedulikan lagi. Harga rama-rama terletak pada warna dan coraknya; harga wanita terletak pada apakah tubuhnya masih tulen tatkala dia didampingi oleh suaminya.

Rama-rama terpaksa berjuang untuk memulakan hidupnya. Dia terpaksa membebaskan diri daripada kepompong. Bukan mudah untuk keluar daripada kepompong yang mengikat itu. Sedangkan sepanjang berada di dalam kepompong tiada siapa pedulikannya, malah tatkala bergelar ulat ia lebih dibenci.

Sulitnya untuk akhirnya bergelar rama-rama. Terpaksa melalui kitaran dan evolusi bentuk. Daripada sesuatu yang menjijikan akhirnya bertukar menjadi sesuatu yang amat menyenangkan. Rama-rama adalah contoh terbaik wanita untuk sedar betapa bernilainya kehidupan mereka. Sewaktu anda dipuja, usah terlalu mabuk sebaliknya kenang-kenang kehidupan serba susah sebelum itu. Sewaktu anda digoda, dihambat dan dirayu usah terlalu mudah menyerah sebab ingatlah mereka yang bersusah payah memastikan anda dapat bangkit sebagai manusia sempurna hari ini. Anda tidak muncul sendiri, sebaliknya anda adalah lambang pengorbanan ibu bapa.

Usah jadi rama-rama yang di dalam bingkai gambar, indah dipandang tetapi diri sendiri menanggung beban. Hiduplah dengan bebas dan terjemahkan kebebasan itu kepada nilai-nilai murni yang perlu dipertahankan. Hak anda ialah memelihara kehormatan. Selama mana anda memelihara kehormatan dan maruah diri anda berada pada terbaik, sebaik sahaja anda tidak peduli kepada siapa maruah itu hendak diberikan, anda sudah kehilangan masa depan. postman-butterfly Kalaulah rama-rama tahu dia cantik dan sentiasa memukau penglihatan manusia, dia tentu tidak mudah-mudah terbang ke sana sini. Sebab setiap kali ia mengibarkan sayapnya, ia sentiasa terdedah pada bahaya. Namun rama-rama tidak pernah tahu dia itu indah dan sentiasa menjadi sasaran manusia. Jika anda tidak pernah tahu kewanitaan anda itu adalah sasaran terpenting sang penceroboh, anda ibarat rama-rama yang tidak sedar diintai bahaya.

Mahalkan harga diri anda. Semakin sukar anda dimiliki semakin mahal nilai anda di sisi lelaki. Lelaki perosak hanya inginkan kuasa memiliki tetapi tidak mahu setia apalagi memelihara dan melindungi anda. Usah terperangkap ke dalam tangan yang hanya akan meleraikan warna-warna anda. Setelah warna- warna itu hilang anda dibiarkan. Jadilah wanita angun yang punya nilai dan maruah diri, anda akan lebih dihormati. Nilai anda bukan terletak pada berapa ramai lelaki yang ingin memiliki anda tetapi berapa ramai yang benar-benar sanggup menyintai anda. Cinta itu terjemahan pada kasih sayang dan belaian sayang penuh ikhlas. Selama mana anda belum menemuinya anggaplah diri anda masih berhak terbang bebas bagaikan sang rama-rama.

Jadilah rama-rama yang mengindahkan alam, jadilah wanita yang membanggakan semua orang.

Hari ini...

Posted by iedah

Hari ini gak memenatkan diri ini. Lebih kurang 3 minggu rasanya menjalani kehidupan yang agak sibuk. rasa diri macam agak tak terurus pun ada. hmm..itulah pentingnya pengurusan masa. semester ni agak padat dengan aktiviti. bermula dengan OPKIM kat kuala nerang. disambung pula dengan program Akademi Kepimpinan PERMADAH selama tiga hari. minggu berikutnya Program Diskusi Fiqh Kewanitaan(DIWANI '09). minggu ini lagi banyak. Esok petang ada Kursus Memperkasakan Akidah pula.best ni:)..boleh belajar berdakwah untuk remaja dan non-muslim..agak penting bagi diriku yang bakal menjadi muallimah ni..i-Allah..sabtu ada sukan siswi. Anjuran PMAPIUM, PERMADAH & PMIUM. kn handle bahagian kayak..bestnyer.tp xtaula blh main ke tak.huhu..hari ahad...lagi pack.pagi ada hari keluarga Sarjana Muda Pendidikan Islam kat tasik perdana..tengahari dapat jemputan dari Kelab Fasilitator PMIUM pula.ada jamuan makan kat rumah niversiti. wah..makan lagi.murah rezeki:)..petang pi PEMERI pula.best.jemputannya Ustaz nicholas.mualaf.dulu dia kristian..xpi rasa rugi pula walaupun dapat masuk sesi petang jer...
Ya Allah..berikanlah aku kekuatan untuk melaksanakan segala tugasan dan tanggungjawab yang telah diamanahkan. diri ini terlalu lemah dan kerdil. banyak lagi yang perlu dipelajari.
ya Allah, sesibuk mana pun aku, berikanlah aki kesempatan untuk sentiasa bersujud padamu, memohon keampunan dariMu..

Beritahu Pada Muslimah

Posted by iedah

Beritahu Pada Muslimah


Beritahu pada muslimah itu
diri
nya ibarat kaca;
disentuh terguris,
dihantuk serpih,
dihempap berkecai.

Beritahu
pada muslimah itu
jaga tutur kata;
cakap tinggi nanti dibenci,
terlalu rendah dipijak pula,
cakap sombong mengundang lawan,
hati-hati meluah kata,
kerana pulut santan binasa,
kerana mulut badan binasa.

Beritahu
pada muslimah itu
jaga tingkah laku;
harga diri letaknya di situ,
jangan meluru ikut telunjuk nafsu,
sesekali tersilap langkah,
akan dihukum selamanya,
keturunan dicerca payah,
menyesal kemudian bukan faedah.

Beritahu pada muslimah itu
jaga pakaian;
ia cermin peribadi,
juga lambang bangsa,
di mana dan dalam keadaan macam manapun,
biar orang kenal...Dia orang ISLAM.

Beritahu
pada muslimah itu
simpan secebis malu;
kerana malu itu,
sebahagian dari iman...