Salam Maulidurrasul 1431H

Posted by iedah


PENGENALAN

Rasulullah S.A.W. merupakan pesuruh Allah Taala yang diutuskan kepada umat Islam dan seluruhnya. Sebagai umat Islam yang beriman maka wajiblah kita mentaati segala perintah dan suruhan yang datangnya dari junjungan besar Rasulullah S.A.W. tanpa membantahnya walaupun sedikit. Perintah mentaati rasulNya amat jelas dinyatakan di dalam nas-nas dari al-Quran ataupun al-Hadis S.A.W di antaranya:

Firman Allah Taala bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada rasul (Rasulullah S.A.W) dan kepada orang-orang yang berkuasa dari kalangan kamu. Jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) Allah (al-Quran) dan sunnah rasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya. (Surah an-Nisa: ayat 59).

Semperna perayaan Sambutan Maulidur Rasul S.A.W. pada tahun 1431 H / 2010 M ini, saya ingin mengajak semua umat Islam untuk mengingati dan menghayati sirah baginda S.A.W. dan seterusnya mengikuti serta mentaati segala ajaran yang telah dibawakan oleh Rasulullah S.A.W. kepada kita. Tulisan ini sama sekali tidak akan membahaskan hukum menyambut Sambutan Maulidur Rasul S.A.W. kerana persoalan ini terlalu kerap dibahaskan pelbagai pihak saban tahun dan ia adalah masalah khilafiyyah yang tidak akan selesai hingga Kiamat.

Berikut adalah link bagi persoalan itu:

http://buluh.iluvislam.com/?p=40 dan http://buluh.iluvislam.com/?p=68

Di sini disenaraikan beberapa perkara yang mesti kita lakukan sekiranya kita mengaku menyayangi dan mencintai Rasulullah S.A.W.:



BERADAB DENGAN RASULULLAH S.A.W.

Firman Allah Taala bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan rasulNya dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (Surah a-Hujuraat: ayat 1).

Firman Allah Taala bermaksud: Janganlah kamu jadikan seruan atau panggilan rasul (Rasulullah S.A.W) di antara kamu seperti seruan atau panggilan sesama kamu. (Surah an-Nur: ayat 63).



MENTAATI RASULULLAH S.A.W.

Firman Allah Taala bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada rasul (Rasulullah S.A.W) dan jaganlah kamu batalkan amal-amal kamu. (Surah Muhammad: Ayat 33).

Firman Allah Taala bermaksud: Dan apa jua perintah yang dibawa oleh rasul (Rasulullah S.A.W) kepada kamu maka terimalah serta amalkan dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. (Surah al-Hasyr: ayat 7).

Firman Allah Taala bermaksud: Katakanlah (Wahai Muhammad): Taatilah kamu kepada Allah dan rasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka) maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir. (Surah ali-Imran: ayat 32).



BERSELAWAT KE ATAS RASULULLAH S.A.W.

Firman Allah Taala bermaksud: Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikkan) kepada Nabi (Muhammad S.A.W), wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. (Surah al-Ahzab: ayat 56).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Orang yang bakhil ialah mereka yang disebut namaku akan tetapi ia tidak berselawat kepadaku. (Riwayat al-Baihaqi).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Sesiapa yang berselawat kepadaku sekali maka Allah akan selawat kepadanya sepuluh kali. (Riwayat Muslim).



MENGASIHI RASULULLAH S.A.W.

Firman Allah Taala bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutlah daku nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi. (Surah ali-Imran: ayat 31).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Demi jiwaku berada di bawah kekuasaan Allah, seseorang kamu tidak beriman sehinggalah dia mencintaiku (Rasulullah S.A.W) lebih daripada kecintaannya kepada anaknya, ayahnya dan manusia keseluruhannya. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Tiga perkara sesiapa yang memiliki tiga perkara tersebut maka ia memiliki kemanisan iman: Mencintai Allah dan rasulNya lebih daripada cinta kepada perkara lain... (Riwayat Bukhari dan Muslim).



MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH S.A.W.

Firman Allah Taala bermaksud: Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat serta ia pula menyebut dan mengingat Allah banyak-banyak (dalam masa sysah dan senang). (Surah al-Ahzab: ayat 21).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Sesiapa yang menghidupkan sunnah daripada sunnahku yang telah ditinggalkan selepas aku maka sesungguhnya baginya pahala seumpama pahala orang yang melakukannya tanpa sedikitpun berkurangan sementara sesiapa yang mengadakan bidaah yang sesat yang tidak diredhai Allah dan rasulNya baginya dosa seumpama dosa-dosa yang dilakukan mereka di mana tidak sedikitpun berkurangan. (Riwayat al-Tarmizi dan Ibnu Majah).



PENUTUP

Sebagai umut Islam yang sayangkan baginda S.A.W. hendaklah kita mengikuti segala suruhannya dan meninggalkan segala larangannya. Ini sahajalah bukti yang paling kukuh bahawa kita menyayangi dan mencintai Rasulullah S.A.W. sepenuh jiwa. Akhir sekali, di kesempatan ini pihak iLuvislam.com ingin mengucapkan selamat menyambut Sambutan Maulidur Rasul S.A.W. 1431 H / 2010 M kepada seluruh umat Islam. Jadikanlah amalan mengikuti ajaran baginda S.A.W. pada setiap ketika dan bukan sekali dalam setahun.

"I love Rasulullah S.A.W."

TIGA HAL YANG SIMPLE

Posted by iedah

“Macam mana cuti? Best?” “Best..!!”, jawab dua anak kecilku itu, girang.
Hampir seminggu kelas iqra’ kami sepi. "Mama bawa pegi mana?” "Pegi Kota (Kota Belud) dan KK (Kota Kinabalu)”, jawab si adik yang baru menginjak usia 7 tahun. "Waaahh!!”, sengaja kutunjukkan wajah teruja merai jawapan yang diberikan. "Mama ajak jalan-jalan kat KK yer?” "Iyaa… Kami pegi panggung”, jawab si abang yang berusia 12 tahun. " Pegi panggung? Tengok wayang?”, cheh! Soalan… Takkan orang pegi panggung beli ikan pula. Tapi tengah bercakap dengan anak kecil kan memang kena macam tu. “Iya… Tengok Dragon Ball Evolution”, jawab si abang lagi sedang adik di sisinya sekadar menambah dengan wajah ceria.

Terserlah keseronokan mereka mengenang kembali pengalaman menonton wayang. Aku tak pasti itu kali ke berapa mereka diajak oleh si ibu menonton wayang. Kecil-kecil lagi dah merasa tengok wayang kat panggung. Aku yang dah besar ni pun cuma merasa kali pertama injak kaki kat panggung wayang lepas dah masuk 20an. Itu pun cuma sekali selepas puas dipujuk kakak senior kat kampus dulu, pertama dan terakhir insyaAllah.

“Waahh!! Dah ada cerita filem rupanya kartun tu”, balasku yang memang dah lama tak mengikuti perkembangan cerita animasi kegemaranku zaman hingusan dulu. Raut wajah Goku yang comel tu masih jelas lagi dalam ingatan. Rupanya dah ada versi real, macam mana agaknya muka Goku versi real tu “Ok la… Nanti kita sambung cerita Dragon Ball. Sekarang kita sambung kelas kita. Dah lama cuti, kan? Masih ingat lagi yang kita dah belajar?”, soalku pada dua anak kecil di hadapanku. "Ingat…”, jawab mereka serentak.

Dan dengan memulakan kelas dengan amalan lazim kami, surah alFatihah, kelas kami pun bermula. Memang sedikit mencabar mengajar mereka, terutama si adik yang lebih banyak main. Nasiblah si abang banyak membantu dengan menenangkan sendiri adiknya. Satu yang cukup menarik perhatianku dan agak lucu juga adalah ketika si abang mengurut-urut belakang si adik sambil berkata, ’Sudahla… Sudahla…’, lembut dicelahi tawa kecil. Dalam usahanya meminta si adik berhenti ketawa dia pun berusaha untuk menyahkan jauh-jauh tawa yang berjangkit dari si adik. Dan yang paling lucu bila dia menyambung dengan kalimat, "Keluar..! Keluar…!", menghalau syaitan yang mencucuk si adik lagaknya. 'Syuh! Syuh!!', tambahku.

"Ok, apa pula yang kita nak citer malam ni?”, tanyaku meminta idea dari mereka sebaik kuakhiri pengajaran iqra’. Lazimnya aku akan menutup kelas dengan sedikit cerita sebagai tazkirah buat kedua anak kecil itu, termasuk juga utk diriku. Keduanya saling berpandangan. "Dragon Ball Evolution”, jawab si abang. Memang kuat sungguh rupanya penangan filem tu. “Ermm… Menarik. Apa yang kita boleh belajar dari cerita tu?” "Nilai dan pengajaran”, jawab si abang menunjukkan kematangannya berfikir. " "Bagus… Pandai… Pasti ada nilai dan pengajaran, kan?”, soalku. Si adik di sisinya seperti biasa menambah itu dan ini pada kata-kata si abang.

"Masa Goku berlawan dengan musuh, dia cepat mengaku kalah tak?” “Tak…”, jawapan jelas yang sempat kurakam dalam kotak memori. Huraian yang banyak dari si adik terutamanya tak sempat kurakam. Banyak sangat, maklumlah anak kecil kalau bercerita hal2 yang menarik bagi mereka macam orang baru dapat mulut. "Dia tak mudah putus asa kan?”, keduanya mengangguk mengiyakan. "Macam tu juga kita dalam hidup ni. Jangan mudah berputus asa. Yang penting kena usaha, kemudian kita berdoa dan akhir sekali kita berserah”, keduanya menampakkan wajah tak faham, keliru. “Macam ni… Contohnya kita belajar di sekolah mesti kita nak dapat keputusan yang baik, kan?” “Iya, 5A”, jawab si abang pantas. Maklum tahun ni dia nak ambik peperiksaan UPSR. "Hah, nak dapat 5A kena belajar rajin2.. Tu namanya usaha.. Lepas tu kena berdoa moga Allah bagi berkat ilmu yang kita belajar. Lepas tu kita berserah, tawakal… Nanti lepas peperiksaan keluar keputusan kita terima saja sama ada keputusan itu yang kita harapkan atau sebaliknya. Kalau bukan seperti yang kita harap, yang kita doa, maka kita tak boleh salahkan taqdir. Sebab boleh jadi ada sesuatu yang Allah mahu kita belajar dari kegagalan kita…”, jelasku serba ringkas dan sebolehnya menerangkan dalam bahasa yang mudah mereka nak faham. Alhamdulillah ada sinar mengerti di wajah kedua anak kecil itu.

Tiga hal yang nampak simple: USAHA DOA TAWAKAL. Tiga hal inilah sebenarnya yang kita perlu selalu perhatikan dalam kita mengendalikan aspek-aspek dalam kehidupan. Nampak macam remeh je kan? Keremehannya inilah yang sehingga ada antara kita yang kurang menghayati pengaplikasiannya. Kadang-kadang kita lupa untuk berusaha, cuma berdoa, berharap dan berserah. Memang tak kena. Tiada ertinya tawakal dalam keadaan kita tak dahului dengan usaha dan iringi dengan doa. Ketiga-tiga hal ini saling melengkapi. Ibarat air kopi yang perlu air, serbuk kopi dan gula. Nak air kopi yang sempurna perlu ada ketiga-tiganya.


KUALA LUMPUR: Pemimpin Islam semua parti politik dan badan bukan kerajaan (NGO) Islam yang bimbang dengan implikasi keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan majalah Herald-The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya, mahu kerajaan menyegerakan proses rayuan terhadap keputusan itu.

Mereka berpendapat keputusan mahkamah Khamis lalu itu melanggar Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan Islam sebagai agama rasmi dan mahu ia diperhalusi supaya sensitiviti agama dan kaum di negara ini diambil kira. Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melihat isu itu sebagai amat bahaya dan perlu diselesaikan segera kerana tidak mahu peristiwa Natrah di Singapura berulang di Malaysia.

"Penggunaan perkataan Allah (dalam majalah Herald-The Catholic Weekly) secara tidak langsung menyebarkan dakyah `Christianity' di kalangan orang Islam yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan bahawa agama lain tidak boleh disebarkan kepada orang Islam. Perkara ini harus dilihat oleh pengamal undang-undang, sama ada kehakiman mahupun guaman.

"Kita mengharapkan keadilan. Kes ini perlu diteliti bukan saja dari aspek perundangan sivil, tetapi juga perundangan syariah serta maksud tersirat Perlembagaan Persekutuan dan sensitiviti umat Islam," katanya.

Beliau meminta semua pihak menghormati keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan bahawa perkataan Allah hanya boleh digunakan oleh orang Islam.

Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, pergerakan itu bimbang dengan implikasi yang timbul berikutan keputusan mahkamah itu dan akan berjuang bagi menentukan kedudukan serta kesucian agama Islam tidak dicemarkan.

"Jika perlu kami akan memohon perkenan menghadap Yang di-Pertuan Agong," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam.

Beliau berkata, Wanita Umno juga akan mengadakan pertemuan dengan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom bagi membincangkan isu itu.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat walau apa pun alasan yang diberi sebagai justifikasi keputusan berkenaan, ia tetap menimbulkan kemarahan umat Islam di negara ini.

"Terjemahan 'God' yang diguna dalam agama lain dalam bahasa Melayu atau Arab ialah 'Tuhan', bukan Allah. Allah spesifik Tuhan bagi orang Islam. Kalau mereka faham mereka akan guna perkataan Tuhan, bukan Allah.

"Saya akui kalimah Allah diguna di Sabah dan Sarawak sebelum mereka masuk (bergabung) dalam Malaysia... tetapi di Semenanjung kita tak pernah dengar pula," katanya selepas menyampaikan ucaptama pada Konvensyen Mahasiswa Melayu di Universiti Malaysia Terengganu (UMT), semalam.

Pada 16 Februari tahun lalu, Ketua Paderi Roman Katolik Kuala Lumpur Tan Sri Murphy Pakiam, sebagai penerbit majalah itu, memfailkan permohonan untuk semakan kehakiman bagi menuntut satu deklarasi bahawa keputusan Menteri Dalam Negeri melarang beliau menggunakan perkataan "Allah" dalam majalah itu adalah haram dan perkataan itu bukan eksklusif bagi agama Islam.

Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa berharap rayuan segera dilakukan kerana melihat semacam ada satu usaha cuba merobek keadaan sehingga timbul kekeliruan di kalangan umat Islam.

"Ini bukan isu politik, ini isu akidah, tauhid yang umat Islam tidak akan beri respon (maklum balas) senyap terhadap isu ini," katanya.

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib, juga berharap kerajaan menyegerakan proses rayuan itu kerana ia melanggar peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang memberi jaminan orang bukan Islam tidak boleh melakukan sesuatu yang boleh meragukan umat Islam.

Naib Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata kalimah Allah dalam akidah adalah membabitkan soal tauhid dan isu berkenaan perlu diteliti secara halus dan jika perlu, ada campur tangan Majlis Raja-Raja untuk membuat keputusan bagi mengelak suasana tegang dalam masyarakat.

"Jika kalimah Allah digunakan dalam agama Kristian, ia tidak membawa maksud sebenar dalam al-Quran kerana tidak menggambarkan ketauhidan.

"Kita tidak nafi ada istilah yang Allah sebut mengenai penggunaan Allah oleh bukan Islam, contohnya `Kalau kamu tanya mereka siapa yang menjadikan langit dan bumi, nescaya mereka kata Allah. Dalam konteks penciptaan memang mereka mengatakan Allah tetapi nilai ketauhidan yang membezakan antara Islam dan bukan Islam," katanya.

Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Zulkifli Nordin dari PKR berpendapat keputusan mahkamah berkenaan tidak tepat dan boleh dipertikaikan, malah akan menyebabkan kekeliruan dan mengganggu ketenteraman dan keselamatan awam.

Beliau dalam kenyataan media di laman blognya, berkata keputusan itu secara tidak langsung mencabar dan melanggar Artikel 11 (4) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan fahaman dan dakyah agama lain tidak dibenarkan sama sekali terhadap orang Islam. Membenarkan penerbitan Kristian menggunakan perkataan Allah bagi penerbitan berbahasa Melayu jelas satu bentuk dakyah halus kerana Melayu adalah bangsa yang beragama Islam.

"Ini sekali gus mencabar dan tidak menghormati Artikel 160 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa orang Melayu mestilah beragama Islam; dengan membenarkan penggunaan perkataan Allah dalam risalah penerbitan Kristian, ini sebenarnya dikira akan mendorong penganut Kristian dalam perlakuan jenayah kerana Enakmen Penyekatan Pengembangan Agama, Iktikad dan Kepercayaan Lain terhadap Orang Islam (Anti Propagation Law), yang digubal dengan sahnya menurut Artikel 11 Perlembagaan di beberapa negeri jelas memperuntukkan bahawa adalah satu kesalahan jenayah bagi sesiapa menggunakan perkataan tertentu termasuk 'Allah' kecuali bagi maksud Islam," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Ma'amor Osman menggesa kerajaan memfailkan rayuan serta-merta supaya keputusan itu dikaji semula dan melarang mana-mana agama selain Islam menggunakan kalimah Allah.

"Negara telah menikmati suasana kebebasan beragama selama mana Islam menjadi agama rasminya dan semua kaum di negara ini harus menghargainya dengan tidak mencuba menggugatnya dengan bertindak secara bodoh membangkitkan perkara remeh seperti ini," katanya.

Katanya, PPIM bimbang keputusan itu bakal mencetuskan keadaan huru-hara dalam negara akibat sentimen agama umat Islam yang sensitif dengan perkara yang menyentuh soal kepercayaan mereka dan kebimbangan mereka akan nasib keturunan mereka jika perkara ini berterusan.

"Umat Islam mengenal Allah berserta sifatnya sekali dengan ketauhidan yang meliputi ketauhidan rububiah, uluhiah dan asma' wa sifat. Kita percaya Allah yang bercirikan ahadiah dan samadiah.

"Bagaimana mungkin pihak lain merujuk Allah sewenang-wenangnya tanpa melihat semula akan sifat dan ciri-ciri Allah yang sediakala itu? Apakah sifat Allah yang mereka percaya itu? Al-Quran ada menjelaskan bahawa orang Yahudi mempercayai Uzair itu anak Allah dan orang Nasrani pula percaya bahawa Al-Maseh itu anak Allah. Ini jelas bertentangan dengan Allah yang diimani oleh umat Islam," katanya.


klil untuk ulasan lanjut mengenai isu ini:

Mahasiswa kini

Harakahdaily


salam hijrah..salam tahun baru...

Posted by iedah


Assalamualaikum wbt...em..udah bersawang dah page nih..dan dah karat-karat sampai kena cat baru page nih...;-)..saja dah masuk tahun baru..so azam kena baru..template pun kena baru la..hari ni dah 2 Januari 2010..dan 16 Muharam 1431..em..kedua2 tahun baru disambut agak hampir juga..cuma berbeza beberapa hari saja.

Namun, tahun baru hijrah disambut terlebih awal daripada masihi..kalau kita perhatikan..nampak macam tahun baru masihi disambut lebih meriah daripada tahun baru hijrah...kenapa yer???...bila dah nak msuk 1 Januari..ramai la orang pakat pasang azam baru..semuanya hendak dibarukan...tapi adakah semua orang memasang azam baru apabila tibanya 1 Muharam???especially kaum muslimin itu sendiri...apa yang kita buat apabila tibanya 1 muharam???...agaknya tak buat apa2 lot..hmm...adakah doa akhitr tahun dan awal tahun dibaca tatkala menjelangnya awl muharam....sama-sama kita renungkan..

apabila disebut perkataan hijrah...ia sangat sinonim dengan satu peristiwa yang sangat besar dalam sejarah Islam iaitu penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w bersama kaum muslimin ataupun kita gelarkan muhajirin (kerana mereka adalah orang yang berhijrah) ke sebuah negara yang sudi menerima kedatangan Islam iaitu Madinah..

pelbagai peristiwa yang berlaku saat mana Nabi kita berhijrah..termasuklah dikejar kaum kuffar..baginda dan para sahabat menempuh pelbagai dugaan dan kepayahan atas pengorbanan yang dilakukan itu.. tetapi ketika sampai sahaja di kota Madinah..baginda dan para sahabat disambut dengan penuh gilang-gemilang sekali. sebuah nasyid yang pastinya kita ingat kan...
tola'albadru 'alaina....itulah alunan nasyid ketika kaum kota madinah menyambut nabi...

penghijrahan Nabi dan orang-orang Islam ke Madinah telah memberi sinar kepada dakwah islam itu sendiri..pembinaan sebuah negara Islam yang pertama dalam sejarah..

sepatutnya kita perlu menghayatai dan mengingati akan pengorbanan dan kepayahan orang-orang Islam terdahulu yang sangat cintakan Allah dan RasulNya..islam dahulu dijulang..tapi Islam kini bagaimana????......hinggakan kesuciaan lafzuljalalah pun dibuat main-main sekarang..nauzubillah...

Malaysia kini sedang panas dengan isu penggunaan kalimah "ALLAH"...bagi saya amat tidak patut perkara ini berlaku..

"aminah & susan kawan baik dari kecil.. tiba2 aminah terbuat dosa dan rasa bersalah sgt, lalu mengadu kt susan.. susan kata, pergila solat & bertaubat la kpd Allah.. aminah jawab "aku tak bole solat la hari ni".. lalu susan pun ajak aminah "kalo camtu,jom pergi mengadap Allah aku la, slps bercakap dgn paderi, terus Allah akan ampunkan kau"

dialog ni saya amik dari post abang saya dalam fb..emm..situasi mungkin akan berlaku dalam kalangan orang Islam sekarang ni especially budak-budak yang baru nak mengenal Islam..akan terjadinya kekeliruan kalimah ALLAH yang digunakan. mengapa isu ini timbul sedangkan orang Kristian sebelum ini menggunakan nama
Jesus sebagai tuhan mereka..kenapa pula ditukar kepada penggunaan kalimah Allah???...nampak sangat yang ianya salah satu cara untuk mereka meruntuhkan aqidah umat Islam..AWAS ORANG ISLAM!!!!...

Kesuciaan Islam patut dijaga. tambahan pula Islam adalah agama rasmi bagi negara Malaysia..semua negara-negara luar sangat bangga dengan kemajuan Malaysia sebagai sebuah negara Islam..( teringat ketika berada di Oman..orang Oman sangat memuji kepimpinan Malaysia)...ianya sangat mengecewakan kalau kesuciaan ini tidak dijaga..

Saya sangat berbangga dengan segolongan orang Islam yang membantah keputusan mahkamah ini..takbir!!!!!...

salam buat semua

Posted by iedah

salam buat semua...
alhamdulillah..sudah tamat semester pengajiannku yang ke 5 ini...cepat sungguh masa berlalu tanpa kita sedari...dalam fikiran masih terngiang-ngiang kenangan ketika di zaman sekolah dahulu. rasa seperti baru semalam ia berlaku..hmm...kenangan yang sudah hampir 5 tahun berlalu pergi...(ayat puitis la pulak:-P)...

dengan berbaki lagi 3 semester ini rasa diri ini masih lagi kekurangan sesuatu..sesuatu untuk dipraktikkan di alam pendidikan kelak..rasa diri ini masih memerlukan masa yang lebih panjang lagi untuk menambah ilmu..menambah pengalaman..namun itu adalah mustahil..masa yang Allah kurniakan ini sudah ditetapkan da tidak mungkin diubah...

acapkali diri ini terfikir...5 semester yang berlalu ini..
apa yang sudah kukecapi?
apa yang sudah kulunasi?
apa yang sudah kulaksanakan?
hmm...terasa diri ini kerdil Ya Allah...

semoga masa yang berbaki ini menjadi masa yang sangat berharga dan berguna untuk diriku..

akhir kata..(xmau ulas panjang2..tengah prepare untuk balik bercuti sebulan;-)...)
selamat bercuti semua..doakan diri ini selamat di perjalanan & untuk semua sahabagt2..
hati2 di jalanan..ingatlah orang tersayang selalu...
wslm....