salam hijrah..salam tahun baru...

Posted by iedah


Assalamualaikum wbt...em..udah bersawang dah page nih..dan dah karat-karat sampai kena cat baru page nih...;-)..saja dah masuk tahun baru..so azam kena baru..template pun kena baru la..hari ni dah 2 Januari 2010..dan 16 Muharam 1431..em..kedua2 tahun baru disambut agak hampir juga..cuma berbeza beberapa hari saja.

Namun, tahun baru hijrah disambut terlebih awal daripada masihi..kalau kita perhatikan..nampak macam tahun baru masihi disambut lebih meriah daripada tahun baru hijrah...kenapa yer???...bila dah nak msuk 1 Januari..ramai la orang pakat pasang azam baru..semuanya hendak dibarukan...tapi adakah semua orang memasang azam baru apabila tibanya 1 Muharam???especially kaum muslimin itu sendiri...apa yang kita buat apabila tibanya 1 muharam???...agaknya tak buat apa2 lot..hmm...adakah doa akhitr tahun dan awal tahun dibaca tatkala menjelangnya awl muharam....sama-sama kita renungkan..

apabila disebut perkataan hijrah...ia sangat sinonim dengan satu peristiwa yang sangat besar dalam sejarah Islam iaitu penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w bersama kaum muslimin ataupun kita gelarkan muhajirin (kerana mereka adalah orang yang berhijrah) ke sebuah negara yang sudi menerima kedatangan Islam iaitu Madinah..

pelbagai peristiwa yang berlaku saat mana Nabi kita berhijrah..termasuklah dikejar kaum kuffar..baginda dan para sahabat menempuh pelbagai dugaan dan kepayahan atas pengorbanan yang dilakukan itu.. tetapi ketika sampai sahaja di kota Madinah..baginda dan para sahabat disambut dengan penuh gilang-gemilang sekali. sebuah nasyid yang pastinya kita ingat kan...
tola'albadru 'alaina....itulah alunan nasyid ketika kaum kota madinah menyambut nabi...

penghijrahan Nabi dan orang-orang Islam ke Madinah telah memberi sinar kepada dakwah islam itu sendiri..pembinaan sebuah negara Islam yang pertama dalam sejarah..

sepatutnya kita perlu menghayatai dan mengingati akan pengorbanan dan kepayahan orang-orang Islam terdahulu yang sangat cintakan Allah dan RasulNya..islam dahulu dijulang..tapi Islam kini bagaimana????......hinggakan kesuciaan lafzuljalalah pun dibuat main-main sekarang..nauzubillah...

Malaysia kini sedang panas dengan isu penggunaan kalimah "ALLAH"...bagi saya amat tidak patut perkara ini berlaku..

"aminah & susan kawan baik dari kecil.. tiba2 aminah terbuat dosa dan rasa bersalah sgt, lalu mengadu kt susan.. susan kata, pergila solat & bertaubat la kpd Allah.. aminah jawab "aku tak bole solat la hari ni".. lalu susan pun ajak aminah "kalo camtu,jom pergi mengadap Allah aku la, slps bercakap dgn paderi, terus Allah akan ampunkan kau"

dialog ni saya amik dari post abang saya dalam fb..emm..situasi mungkin akan berlaku dalam kalangan orang Islam sekarang ni especially budak-budak yang baru nak mengenal Islam..akan terjadinya kekeliruan kalimah ALLAH yang digunakan. mengapa isu ini timbul sedangkan orang Kristian sebelum ini menggunakan nama
Jesus sebagai tuhan mereka..kenapa pula ditukar kepada penggunaan kalimah Allah???...nampak sangat yang ianya salah satu cara untuk mereka meruntuhkan aqidah umat Islam..AWAS ORANG ISLAM!!!!...

Kesuciaan Islam patut dijaga. tambahan pula Islam adalah agama rasmi bagi negara Malaysia..semua negara-negara luar sangat bangga dengan kemajuan Malaysia sebagai sebuah negara Islam..( teringat ketika berada di Oman..orang Oman sangat memuji kepimpinan Malaysia)...ianya sangat mengecewakan kalau kesuciaan ini tidak dijaga..

Saya sangat berbangga dengan segolongan orang Islam yang membantah keputusan mahkamah ini..takbir!!!!!...

0 comments:

Post a Comment