'posting' guru lewat...

Posted by iedah

Salam Syawal diucapkan..harap masih tidak dianggap lewat lagi walaupun dah memang lewat pun. dah nak habis pun bulan syawal...begitu pantas masa berlalu tanpa kita sedari. hmm... rasanya dah lama blog ni dibiarkan sepi. kesibukan sedang melanda diri ini. begitu banyak tugasan dan tanggungjawab yang lebih aula untuk diutamakan..huhu atau diri ini tak begitu pakar membahagi masa ~ehee..no komen;-)~..ape pun, semoga diriku ini menjadi lebih bijak dalam pengurusan masa and yang penting jadi kuat!....chaiyok!...

saat ini begitu banyak konflik-konflik dalam negara yang berlaku...dengan isu sebatan kartika la...baru2 ni dengan kemenangan oleh pihak UMNO dalam pilihanraya di Bagan Pinang....dan banyak lagi isu-isu lain yang muncul ekoran peristiwa tersebut. tidak kurang juga dengan isu pendidikan yang muncul beberapa minggu yang lepas mengenai kemungkinan penempatan guru akan dibekukan. ops..that's means diri ini pun terlibat sama coz akan berada di dunia pendidikan dalam masa dua tahun akan datang...Insyaallah...ikuti berita mengenai kes ni:







"Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) akan meminta penjelasan daripada kerajaan berhubung laporan akan berlaku kelewatan penempatan guru-guru lepasan graduan institusi pengajian tinggi (IPT) yang mengikuti program pendidikan.

Laporan mengenai kelewatan tersebut disiarkan dalam blog upsikini.blogspot.com yang memetik Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof Dr Zakaria Kasa sebagai menyatakan demikian.

Beliau dipetik berkata demikian dalam ucapan perasmian simposium halatuju pendidikan fizik di Malaysia, anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (JHEPA) UPSI beberapa hari yang lalu.

Prof Dr Zakaria dipetik berkata, punca utamanya adalah disebabkan oleh kelembapan ekonomi negara dan masalah kewangan yang dihadapi dalam pentadbiran kerajaan.

Beliau dilaporkan berkata kenyataan itu harus diterima semua pihak, terutama pihak pelajar kerana ia "bukan sahaja melibatkan UPSI, malah seluruh institusi yang menawarkan program pendidikan".

Ketika diminta reaksinya, Presiden NUTP, Hashim Adnan berkata persatuannya berpendirian bahawa pendidikan bukanlah merupakan satu kos tetapi adalah satu pelaburan demi masa depan negara.

"Jangan nafikan hak-hak anak rakyat Malaysia untuk belajar," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

"Kita tidak bersetuju bahawa kerana masalah kewangan, guru-guru dan pendidik bakal menerima kesan dan nasib seperti ini," kata Hashim.

Menurutnya, kekurangan kewangan bukan alasan untuk mengetepikan hak rakyat untuk mendapatkan pendidikan.

"Kita kena cari jalan untuk menyelesaikan masalah. Kerajaan kena fikir jalan yang terbaik untuk mencari duit," katanya.

Sehubungan itu, kata Hashim, pihaknya akan berbincang dengan kerajaan untuk mengatasi isu yang berbangkit itu.

Menurut Hashim, terdapat kira-kira 380,000 guru di Malaysia dan menegaskan bahawa kekurangan guru adalah "masalah yang berterusan", termasuk guru yang bersara atau sakit.

"Ia mesti digantikan dengan guru-guru baru," katanya. ~malaysiakini

hmm...agak berat juga masalah ni..yalah...hal ni berkaitan dengan sistem pendidikan yang mrupakan aspek yang terrrrrrrrrrrrrsangat penting. sepatutnya masalah ini perlu diatasi dengan bijak kerana ia akan memberi kesan di masa hadapan. pendidikan merupakan pelaburan masa depan. apa akan terjadi sekiranya anak-anak '1 malaysia' ini ~spt yg diwar-warkan selama ini~ seandainya tiada guru yang mengajar mereka???...padahal kalau nak diikutkan masih banyak lagi kekosongan guru di beberapa buah negeri terutamanya di borneo. hope so, kerajaan akan mengatasi masalah ini..